مطالب مفید

بهترین و با فضیلت ترین سوره ها برای اموات و درگذشتگان + پیشنهاد ویژه

خواندن چه سوره‌هایی برای اموات فضیلت بیشتری دارد؟

پنجشنبه‌ها به اصطلاح شب‌های جمعه متعلق به اموات است که با زیارت قبور متبرکه، نذری دادن و خیرات برای درگذشتگان، پرداخت صدقه می‌توان هم یادی از آن‌ها کرد و هم برای شادی روح آن‌ها هدایایی را از دنیای مادی برای توشه آخرتشان فرستاد.

پس از مرگ، بر اطرافیان و دیگر مؤمنان اعمالی، چون غسل، کفن، نماز و دفن و واجباتی که از میت قضاء شده، واجب است، انجام شود. اما در کنار آن انجام برخی از اعمال برای اموات مستحب نیز محسوب می‌شود، که از جمله آن‌ها صدقه دادن، دعا کردن و خواندن قرآن است.
خواندن قرآن و دادن صدقه و خیرات برای اموات در بسیاری از روایات از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) وجود دارد که به برخی از آن‌ها در زیر اشاره می‌شود:

۱. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: «مردگانتان را که در قبر‌ها آرمیده اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. مردگان شما زندانی هستند و به کار‌های نیک شما رغبت دارند. آن‌ها خود، قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعائی به آن‌ها هدیه کنید.»

۲. حضرت امام صادق (ع) می‌فرمایند: «مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او می‌شود شادمان می‌گردد، همان گونه که زنده بوسیله هدیه‌ای که به او می‌دهند، خوشحال می‌گردد.»

دسته دوم روایاتی است که آثار قرائت قرآن برای اموات را بیان می‌کند؛ مانند این روایت:

حضرت امام رضا (ع) فرمودند: «هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه إنّا انزلناه بخواند، خداوند او را با صاحب قبر می‌آمرزد.»
می‎توان گفت: سوره‎های؛ فاتحه، یس، صافات، تبارک، احزاب، آیة الکرسی، هفت مرتبه اناانزلناه … را می‌توان خواند و ثوابش را به اهل قبور اهداء کرد.

می‌توان گفت:

سوره‎ های؛ فاتحه، یس، صافات، تبارک، احزاب، آیة الکرسی، هفت مرتبه انا انزلناه… را می‌توان خواند

و ثوابش را به اهل قبور اهداء کرد.

چه سوره هایی برای اموات بخوانیم

تعیین بهترین سوره برای اموات کار بسیار دشواری است، اما برخی از سوره ها بیشتر از سایر آنها توصیه شده اند. یکی از سوره هایی که برای اموات بسیار توصیه شده، سوره الرحمن می باشد.

سوره الرحمن یکی از سوره هایی است که تاثیر بسیار زیادی در شادی روح رفتگان دارد. هیچ فرقی نمی کند که فردی تازه از دنیا رفته یا مدت زمان زیادی از فوت وی گذشته، در هر صورت قرائت سوره الرحمن نقش بسیار تعیین کننده ای در شادی روح وی دارد.

سوره الرحمن عروس قرآن

اما چرا «به این سوره لقب عروس قرآن را داده‌اند»؟ پیداست که به‌خاطر زیبایی‌های این سوره است، آن هم زیبایی مفاهیم و منظور این سوره، نه زیبایی چیدمان کلمات، ظاهر این سوره دارای نظم و نثر است؛

اما می‌توان سوره‌های دیگری پیدا کرد که از این نظر زیباتر باشند، پس این لقب بابت زیبایی درونی و مفاهیم این سوره است.

از حضرت زهرا(س) روایت شده است: قرائت کننده سوره الرحمن را در ملکوت آسمان‌ها و زمین، ساکن بهشت فردوس می‌خوانند.

امام‌صادق(ع) در رابطه با فضیلت این سوره فرمودند: از قرائت سوره الرحمن و عمل به آن غافل نشوید چرا که این سوره در دل منافقان استقرار نمی‌یابد، در روز قیامت خداوند این سوره را به شکل انسانی در بهترین شکل و خوشترین بو وارد می‌کند و در جایگاهی که نزدیک‌تر از آن وجود ندارد نزد خدا می‌ایستد، آنگاه خداوند می‌فرماید چه کسی در دنیا همواره تو را قرائت می‌کرد؟

سوره الرحمن قرائت‌کنندگان را معرفی می‌کند، پس از آن چهره ایشان سفید و نورانی می‌شود، خداوند به این گروه می‌فرماید هرکس را که دوست دارید شفاعت کنید و به بهشت وارد شوید و هر جا که دوست دارید سکونت گزینید.

این سوره بیشتر برای بازماندگان است، چراکه بازماندگان هم روزی خواهند مُرد پس چه بهتر که تا فرصت هست نعمت‌های خدا را بشناسیم و به خداوند روی آوریم.

سوره نور

یکی از سوره هایی که می تواند کمک بسیار زیادی به رفع گرفتاری اموات بکند، سوره نور است.

در فضیلت سوره نور از پیامبر گرامی اسلام روایت شده: هر که سوره نور را قرائت نماید خداوند به تعداد تمام مردان و زنان مؤمن در گذشته و در آینده به او ده حسنه عنایت می کند. ( مجمع البیان،ج7،ص 216)

امام صادق (ع) فرمودند: هر کس بر قرائت این سوره به صورت روزانه یا شبانه مداومت ورزد، پس از مرگش هفتاد هزار فرشته الهی او را تا قبرش تشییع می کنند و برای او دعا و استغفار می کنند تا او را در قبرش کنند.

هدیه کردن این سوره می تواند کمک کند تا اموات بتوانند با استفاده از ثواب آن گرفتاری های خود را رفع کنند. توصیه شده که حتی اگر وقت تنگ باشد، یک آیه از این سوره قرائت شود نیز بسیار مفید خواهد بود.

شاید مایل باشید بخوانید: 

آیا اموات هم دلتنگ می‌شوند؟

ثوابی که پس ازمرگ به انسان می‌‎رسد

امام جعفر صادق (ع) می‌‎فرمایند:

«ثوابی که پس ازمرگ به انسان می‌‎رسد سه چیز است؛

۱. صدقه جاریه…

۲. راه و رسم صحیحی که شخص در حال حیات بدان عمل می‌‎کرد و به گونه‎ای بوده که الگو برای دیگران می‌‎شد

۳. فرزندی شایسته که برای او طلب مغفرت کند، و موجبات آمرزش پدر را فرهم سازد. »

در جای دیگر می‌‎فرماید:   «همان گونه که زندگان با هدایا، شاد می‌‎شوند اهل قبور و برزخیان نیز با ترحم و استغفار که نسبت به آنان می‌‎شود؛ شاد می‌‎گردند. »

بنابر این اهداء ثواب و طلب مغفرت برای اهل قبور نافع است و از طریق اهل بیت (ع) توصیه شده است.

خواندن سوره‎‌هایی از قرآن در حالت احتضار مانند سوره های؛ یس، صافات، احزاب، آیة الکرسی، آیه ۵۴ سوره اعراف، و سه آیه آخر سوره بقره در روایات توصیه شده است.

همچنین در شب اول قبر؛ مستحب است دو رکعت نماز وحشت خوانده شود که در رکعت اول بعد از سوره حمد، یک مرتبه آیة الکرسی و در رکعت دوم، بعد از سوره «حمد»، ۱۰ مرتبه سوره «انا انزلنا» خوانده شود.

امام صادق (ع) فرمودند:  سوره «تبارک» بالای سر قبر میت خوانده شود تا موجب رفع عذاب قبر از او گردد.

 

اهداء ثواب و طلب مغفرت برای اهل قبور نافع است

مرحوم نوری در مستدرک الوسائل باب اموات، از سید بن طاوس در مصباح الزائد نقل کرده و فرمود: طریق زیارت میت این است که رو به قبله و دست بر قبر نهاده و بگو:

  «اللّهم ارحم غربته وصل وَحْدَته… ثمَّ اقر «أنا انزلناه فی لیلة القدر» سبع مرّات» 

پروردگارا! بر غربت او ترحم نما و تنهایی او را به مقام جمع خودت ارتباط بده و موجبات انس را بر وحشت او قرار بده و ترس او را تبدیل به ایمنی گردان و از رحمت خود برای او رحمتی بفرست که از رحمت غیر تو بی‎نیاز گردد و او را به کسی که او دوست داشت و در تحت ولایت او (ائمه اطهار –. علیهم السّلام –. ) بود؛ ملحق گردان!

 و سپس سوره مبارکه «انا انزلناه» راهفت مرتبه بخوان.

شاید مایل باشید این کتاب را مطالعه کنید:

کتاب منازل الآخره حاج شيخ عباس قمی

قیمت اصلی 250,000 تومان بود.قیمت فعلی 150,000 تومان است.
  • قطع: رقعی (21×14سانتی متر)
  • تعداد صفحه: 196
  • نوع جلد: شومیز
  • نویسنده: حاج شيخ عباس قمی

فضیلت و ثواب خواندن سوره یس برای اموات و اهل قبور

هر که در قبرستان، سوره یاسین را بخواند، عذاب «اهل قبر» آن، کم می‌شود، و به تعداد مردگان، ثواب، برای قاری آن نوشته شود و بلا‌های دنیا و عذاب‌های آخرت از او دفع گردد و به همین جهت این سوره را «دافعه» می‌نامند، همچنین، به آن «قاضیه» می‌گویند؛ چون که همه حاجت‌های خواننده آن روا گردد.
 
 
امام صادق (ع) فرموده‌اند: «در قرآن، برای رسول خدا، پنج نام، وجود دارد: محمد، احمد، عبداللّه، یس و نون»
رسول خدا (ص) نیز، فرموده‌اند: «سوره یس در تورات، «معمّه» نامیده شده است؛ یعنی نیکی هر دو جهان، شامل حال صاحب او است و از او بلا‌های دنیا و عذاب‌های آخرت را دور می‌کند».
 
از امام صادق (ع) روایت شده است که فرموده اند: مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او می‌شود شادمان می‌گردد، همان گونه که زنده بوسیله هدیه‌ای که به او می‌دهند، خوشحال می‌گردد.

باید توجه داشته باشیم:

هر کار نیک یا شرّی همچنان که می‌تواند در بهشت و دوزخ انسان تأثیر بگذارد، در زندگی برزخی او نیز تأثیرگذار خواهد بود.

با این وجود؛ در روایات به طور جزئی و مشخص از کارهای نیک و گناهانی که موجب نعمت و عذاب برزخی (عالم قبر) می‌شوند، نام برده شده است:
صدقه، دانش سودمند، فرزند صالح، محبت اهل بیت (ع) و… به عنوان عوامل نعمت برزخی.
زنا، شراب‌خواری، سخن‌چینی و… به عنوان عوامل عذاب برزخی.

پیشنهاد ویژه جهت بهره‌مندی اموات از فضائل خواندن قرآن

شما کتاب قرآن انتخاب کنید. ما ابتدای آن عکس و متن اهدا برای  درگذشتگان شما را چاپ  می‌کنیم تا با قرائت قرآن یاد آنها زنده شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *